Statuia din marmură a lui Moise de Michelangelo Buonarroti, executată în jurul anului 1513-1515, care face parte integrată din proiectul inițial al mormântului lui Iulius al II-lea din Bazilica Sf. Petru din Roma, se găsește în cadrul bazilicii San Pietro in Vincoli (Sfântul Petru în lanțuri), în apropiere de Colloseum, dar în partea de sus.
După patruzeci de ani de încetinire a contractului, un set redus a fost transferat de moștenitori la bazilica Sfântul Petru în lanțuri. La 1 noiembrie 2003, a avut loc cu ocazia restaurării sale recente o ceremonie care a marcat a 500-a aniversare de la urcarea lui Iulius al II-lea pe tronul papal. Această statuie, una dintre cele șase figuri monumentale ale încoronării mormântului, trebuia să ocupe cel mai înalt nivel: a fost concepută pentru a fi văzută de jos și nu de la nivelul ochilor, așa cum este expusă astăzi.
Sigmund Freud a descris foarte frumos, în 1914, statuia remarcabilă realizată de sculptorul cel mai faimos al Renașterii:
“Moise de Michelangelo este reprezentat așezat, cu trunchiul din față, cu capul cu barbă puternică și privirea întoarsă spre stânga, piciorul drept așezat pe pământ, stânga ridicată astfel încât degetele de la picioare să atingă solul, brațul drept ținând tabelele legii și o parte din barbă; brațul stâng se sprijină pe genunchi. ”
După călătoria sa la Roma, în septembrie 1913, celebrul psihanalist austriac Freud l-a analizat:
“El a introdus în figura lui Moise ceva nou, suprauman, iar masele puternice și musculatura exuberantă de forță a personajului sunt decât un mijloc de exprimare a întregului material care deservește cel mai formidabil exploatarea psihică de care un om este capabil: să-și cucerească propria pasiune în numele unei misiuni pentru care s-a dedicat. ”
Figura statuii lui Moise poartă, în mod misterios, coarne, o reprezentare îndelung dezbătută. S-a spus că Michelangelo ar fi interpretat greșit textele biblice.
Se povestește de asemenea că Michelangelo, contemplând-o la sfârșitul ultimelor atingeri finale și uimit de realismul formelor sale, ar fi exclamat “De ce nu vorbești?”, prin baterea genunchiului cu ciocanul pe care-l ținea.
În ceea ce privește barba maiestuoasă a lui Moise, pictorul și arhitectul italian Giorgio Vasari a spus că este sculptată cu o asemenea perfecțiune încât pare să fie mai mult “o lucrare de perie decât de daltă”.
Conform imaginației populare, în barba lui Moise, sub buza inferioară, ușor spre dreapta, Michelangelo ar fi sculptat profilul papei Iuliu al II-lea și capul unei femei.