Arheologie

Sarcofagul lui Junius Bassus

0 9
5.00 avg. rating (99% score) - 1 vote

Sarcofagul lui Junius Bassus ( tatăl lui a fost Junius Annus Bassus, fost prefect pretorian al Imperiului Roman între 318-331, timp în care a deținut și consulatul) este realizat din marmură și datează din perioada creștină timpurie. A fost folosită pentru înmormântarea lui Junius Bassus, care a murit în anul 359. Este cel mai celebru relief din arta creștină timpurie și unul dintre cele mai vechi sarcofage sculptate cu teme creștine. Scenele sculptate, destul de complexe, se referă atât la Vechiul, cât și la Noul Testament.

Inițial a fost plasat în vechea bazilică a Vaticanului, uitat și redescoperit în 1595 sau 1597 (astăzi se găsește în Vatican în Muzeul Storico del Tesoro della Basilica di San Pietro, Muzeul Bazilicii Sf. Petru).

Autor foto Giovanni Dall’Orto. Museo della civiltà romana a Roma (Eur) – Sala 15 (Cristianesimo) – Calco in gesso del Sarcofago di Giunio Basso (il cui originale, datato 359, si trova presso il Museo del Tesoro di San Pietro). Si tratta del più antico sarcofago cristiano decorato da rilievi con episodi biblici ed evangelici, che sia giunto fino a noi. Foto di Giovanni Dall’Orto, 12 Aprile 2008. Wikipedia.

Superbul sarcofag a fost conceput pentru a fi plasat pe un perete cu gravuri pe 3 laturi. Aceste gravuri au fost făcute în relief mare (sculptate în 3 dimensiuni) și reprezintă diferite scene cu personaje situate între coloane. Stilul general este tipic Anatoliei timpului. Decedatul nu este reprezentat, însă există o inscripție completă pe sarcofag.

Pe fața sarcofagului, zece nișe reprezintă scene din Vechiul și Noul Testament. Cele de sus reprezintă, de la stânga la dreapta, legarea lui Isaac, arestarea lui Petru, Hristos în slavă, Hristos adus la Pilat din Pont și Pilat spălându-și mâinile. Cele de jos reprezintă, de la stânga la dreapta, Iov jelit de familia sa, păcatul original, intrarea lui Hristos în Ierusalim, Daniel în groapa cu lei și arestarea apostolului Pavel.

În spiliere, personajele din scene sunt miei. De fiecare parte a lui Hristos care intră în Ierusalim sunt reprezentate înmulțirea pâinilor și botezul lui Hristos. Celelalte scene ar putea fi Anania, Azaria și Misael (personajele centrale din al treilea capitol al cărții lui Daniel, de asemenea menționate și în prima parte a cărții, numite colectiv “cei trei copii din Babilon”), învierea lui Lazăr, Moise primind tabelele legii și Moise lovind o stâncă.

Pe laturi, gravurile sunt mai aproape de stilul roman tradițional. De exemplu, se pot vedea amorași care colectează struguri și alte scene legate de tema anotimpurilor. Inscripția care aduce laudele lui Junius Bassus se află pe o placă deteriorată care depășește capacul. Acest poem îl descrie ca pe un neofit sau pe un convertit recent. Capacul și colțurile sunt grav afectate. Încă putem distinge mici reliefuri care arată scene de sărbătoare și o procesiune funerară în stilul tipic sarcofagiilor păgâne. Este posibil însă ca capacul să nu fi fost creat pentru acest sarcofag, deoarece stilul său nu se potrivește cu cel al bazei.

Content Protection by DMCA.com

Lasă un comentariu

Urmăriţi-ne pe Facebook!

Urmariți-ne pe Twitter!

Publicitate

Publicitate

Video country music

Urmariți-ne pe Pinterest!

Enigme

Showbiz

Dosarele crimei

Videoclipurile săptămânii

Conspirație

Credință

Spiritualitate

Mitologie

Legende

Publicitate

Publicitate
Flag Counter

Susține acest site cu o donație!